שאלה:
שלום כבוד הרב, רציתי לדעת ולהחכים פעם בחיי כמו שצריך לגבי הלכות מעשר מכוון ששמעתי לא פעם דעה שונה לגבי עניין זה.
לדוגמא: עשור תעשר כמו ששמעתי בשיעור תורה שצריך להפריש כ20% מהמשכורת ועוד דעות שונות ומגוונות האם תוכל לעזור לי פעם אחת להבין עניין זה לעומק.
כמו כן, רציתי לדעת איך מחשב אדם את נתינת המעשר כאשר הוא משתכר מקצבת ביטוח לאומי באופן זמני וממש רוצה להתמיד במצווה!
תודה !
תשובה:
ראשית נתייחס לגדר החיוב לתת מעשר כספים. ליקטתי את השיטות מתוך ספר "עשרה זהב":
לדעת הרמב"ם (מתנות עניים ז', ה'), הטור והשו"ע (יו"ד רמ"ט, א') נראה שאין חובה להפריש חומש או מעשר אלא שזו מצוה מן המובחר, ושיעורים אלה הם במצוות הצדקה ואינם דין בפני עצמו. נמצא לשיטתם שאין חובה להפריש מעשר קבוע, אלא שמכל מקום צריך להיזהר שלא לעבור על איסור תורה, דהיינו שאם יבוא לפניו עני המבקש, יתן לו מה שידו משגת באותו זמן או יודיע צערו לרבים.
התוס' (תענית ט'. ד"ה עשר תעשר) כתבו שישנה חובה להפריש מעשר, ולמדו את הפסוק "עשר תעשר" כדין בפני עצמו, ולא כרמב"ם וסיעתו שכתבו שהמעשר הוא שיעור במצות הצדקה ואין חובה להפרישו בקביעות.
במחלוקת זו, האם מעשר כספים חובה ומה חיובו, נחלקו גם האחרונים: דעת הש"ך (רמ"ט, ס"ק ד') והב"ח שאינו חובה אפילו מדרבנן אלא רק מנהג. לדעת הט"ז יש חיוב להפריש מעשר כספים, כדין מעשר עני. לדעת החיד"א בברכי יוסף (רמ"ט ס"ק ג') מעשר כספים הוא חובה מדרבנן, ולדעת שבט הלוי (ח"ד יו"ד קכ"ד,ב') הוא חובה מן התורה.
לסיכום: חיוב הפרשת מעשר שנוי במחלוקת הפוסקים. י"א שהוא מדרבנן, וי"א שאינו אלא מנהג, ולמיעוט הפוס' יש לו עיקר בתורה.
ממה צריך להפריש? כך כתוב בספר היראה לרבנו יונה: "ובמעשרות אל תרפה ידך מליטלה כראוי. כיצד, מכל דבר שמשתכר, הן ללמד, הן לכתוב, הן לעשות מלאכה, או אף אם מצא מציאה או נתנו לו מתנה, או כל עניין שיהיה הן כסף הן שווה זהב מן הכל יפריש מעשר". משמע שצריך להפריש מן הכל אף ממציאה או מתנה. אולם בספר הבית היהודי לרב אהרון זכאי (ח"ה ל"ח, ז'-ח') כתב בשם תשובה בכ"י לגר"ע יוסף שליט"א שצריך להפריש רק מרווח שבא ממסחר, והוסיף שמי שקיבל עבודה באופן עראי כגון שליח ציבור בימים הנוראים וכדומה אין צריך להפריש מעשר ממעות אלו.
דברי הגר"ע יוסף עומדים לכאורה בסתירה לספר היראה לרבנו יונה שם משמע שצריך להפריש אפילו ממציאה או מתנה, וכל שכן מרווח לא קבוע.
לסיכום:
א. גדר החיוב לתת מעשר כספים נתון במח' הפוסקים האם הוא מדרבנן או רק מנהג (וישנה דעת מיעוט דהוי דאורייתא).
ב. אף מרווח לא קבוע כדאי לתת מעשר כספים, ויש מי שמקל ברווח לא קבוע שבא באופן עראי (ולא שחוזר על עצמו מדי שנה).
ג. המעשר כשמו כן הוא 10%, וכן המנהג. והגר"א היה נותן חומש כלומר 20%. אך כאמור המנהג המקובל הוא לתת 10%.
ד. מקצבת ביטוח לאומי יש מחלוקת האם צריך לתת, כפי שכתבנו למעלה. ואם רוצה להחמיר ולתת יתן מהנותר לאחר ניכוי הוצאות מחיתו.
התשובה ניתנה ע”י הרב ניר אביב