שאלה:
בס”ד
לכבוד הגר”א נבנצל שליט”א
בסימן תרכב פוסק הרמ”א שאין אומרים אין כאלוקינו ביוה”כ וביאר דבריו המשנ”ב בס”ק ה’ שבשבת שייך לומר זאת כדי להשלים למאה ברכות אך ביוה”כ איכא הרבה שבחים ואין צריך לכך.
א) מה כוונת המשנ”ב ברורה שהשבחים הם במקום הברכות שחסרות? האם אין כאלוקינו משלים ונחשב כמו ברכה לגמרי?
ב) בסימן מו ס”ק יד כתב המשנ”ב חישוב למאה ברכות ביום וביאר שביוה”כ חסר יותר ברכות מאשר בשבת ולכא’ זה הפך דבריו בסימן תרכב וע”פ מה שביאר בסימן מו לכא’ צריך לומר אין כאלוקינו ביוה”כ.
תשובה:
א) אמרו שאין כאלוקינו נחשב כמה ברכות, כי יש בו ד’ פעמים ‘ברוך ‘, ד’ פעמים ‘אתה’, ו’אין, מי, נודה’ ד’ פעמים ראשי תיבות ‘אמן’ (כלומר, השבח המתקבל: ‘ברוך אתה אמן’ הוא במקום ברכה ‘ברוך אתה ה’. הערת העורך) .
ב) ביום כיפור יש יותר שבחים, אך פחות ברכות ממש.
התשובה ניתנה ע”י מו”ר הרב אביגדר נבנצל שליט”א