שאלה:
בס”ד
שלום כבוד הרב-
ברצוני לדעת האם יש איסור לקרוא כתבי אסטרולוגיה, או שזו ע”ז.
תודה רבה!
תשובה:
היחס לאסטרולוגיה וחיזוי על פי הכוכבים נתון במחלוקת הפוסקים, תמצית השיטות מובאת בבית יוסף ביורה דעה סימן קע”ט, אך לכל הדעות אין בזה משום ע”ז. הבסיס לדיון הוא מח’ תנאים (סנהדרין סה:): “תנו רבנן: ‘מעונן’: ר’ שמעון אומר זה המעביר שבעה מיני זכור על העין, וחכמים אומרים זה האוחז את העינים, רבי עקיבא אומר זה המחשב עתים ושעות ואומר היום יפה לצאת”. לדעת הרמב”ם (הל’ ע”ז יא,ח. וכן בפיה”מ למס’ ע”ז פרק ד’ משנה ז’, ובעוד מקומות רבים) האסטרולוגיה ותורת המזלות הן שקר וכזב ואין לסמוך עליהן כלל. לדעתו ההלכה נפסקה כר”ע וכל המתחשב במזלות עובר על הלאו של (דברים יח,י) “לא ימצא בך…מעונן ומנחש”, וכן (ויקרא יט,כו) “לא תעוננו”, ובשיטה זו עומד גם הסמ”ג (לאוין נג יא.).
לעומתם, פוסקים אחרים ביניהם הרמב”ן (המיוחסות סימן רפ”ג) סוברים שיש אמת בעניין המזלות, ומביאים לכך ראיות מן הגמרא, בין השאר את הגמ’ במסכת שבת בדף קנ”ו (לפיה יש מזל, אך ישראל מעל המזל, וכן את הסיפור עם בתו של ר”ע). הגר”א (שו”ע יו”ד קעט ס”ק ו-ז) מביא מקורות נוספים מחז”ל שיש להתחשב במזלות. לכן, אין איסור ניחוש למי שמאמין במזלות, ומי שנודע לו מהמזלות שעליו להיזהר יחוש להם, ולא יסמוך על הנס. אולם לכתחילה אין לשאול בהם או להיוועץ בהן משום שצריך להתנהג בתמימות “תמים תהיה עם ה’ אלוקיך”.
ההלכה נפסקה כרמב”ן וסיעתו.
השו”ע (שם סעיף ב’) מביא את המנהג לא להתחיל מלאכה בימים ב’ או ד’ משום שהמזלות של ימים אלה הם קשים, וכן את המנהג לשאת נשים רק במילוי הלבנה. והרמ”א מוסיף כך:
“הגה: ולכן נהגו גם כן להתחיל ללמוד בראש חודש, כי אע”פ שאין ניחוש יש סימן (סמ”ק סימן קל”ו). במה שאדם יודע שהוא כנגד המזל, לא יעשה ולא יסמוך על הנס, אלא שאין לחקור אחר זה משום תמים תהיה (דברים יח, יג) כמו שנתבאר”.
התשובה ניתנה ע”י הרב ניר אביב