ישיבת הכותל​

מרכז תורני וואהל שע"י מרכז יב"ע

ישיבת הכותל​

מרכז תורני וואהל שע"י מרכז יב"ע

שאל את הרב

שאלות ותשובות

נושאים בשו"ת:

בני בינה – שבט יששכר, והלא הם גלו?

שאלה:

מופיע בבני יששכר שהבני בינה שתקנו את ההדלקה בחנוכה היו סנהדרין משבט יששכר עליהם נאמר יודעי בינה. כשלימדתי זאת בשיעור שאלוני: הרי שבט יששכר גלה יחד עם עשרת השבטים שנעלמו ואיך יכלו לתקן הדלקת הנרות? אודה לכם על עזרתכם לענות תשובה לשואלים.

תשובה:

שלום וברכה,

הגמרא בערכין, דף ל"ג ע"א, מביאה את דעת ר' יוחנן שירמיהו הלך והחזיר חלק מעשרת השבטים ויאשיה בן אמון מלך עליהן, ויתכן שמתוכם היו גם בני יששכר[1]. וכן איתא בילקוט שמעוני על מלכים רמז רמ"ח. אמנם המשנה בסנהדרין, דף ק"י ע"ב, מביאה את דעת ר' עקיבא הסובר שעשרת השבטים אינן עתידין לחזור, אך רש"י שם עמד על כך ומתרץ שדעת ר' עקיבא שירמיה החזיר רק מקצת הגולים והשאר שנשארו בגלות אינם עתידים לחזור.

כמו כן, במגילת אסתר שהתרחשה למעלה מ-150 שנה לפני נס חנוכה, אך גם אחר גלות עשרת השבטים, דורשים חז"ל (אסתר רבה פרשה ד', א'): "ויאמר המלך לחכמים יודעי העתים וגו' (אסתר א', י"ג) מי היו? אמר ר' סימון זה שבטו של יששכר. הדא הוא דכתיב (דברי הימים-א', פרק פרק י"ב, ל"ג): ומבני יששכר יודעי בינה לעתים לדעת מה יעשה ישראל וגו'". גם כאן צ"ל שהיו כאלה משבט יששכר או שלא גלו או ששבו מגלותם.

למרות הדברים ייתכן שמדובר בדימוי בלבד.

בשורות טובות.


[1] וכן איתא במסכת מגילה דף י"ד ע"ב, ז"ל: "רבי יוחנן אמר: ירמיה לא הוה התם, שהלך להחזיר עשרת השבטים". וראה רש"י על ערכין דף י"ב ע"ב ד"ה ומשני. 

התשובה ניתנה ע”י הרב טוביה ליפשיץ