שאלה:
בס"ד
שלום רב
ידוע המדרש שסובר שחם בן נח לקה בעורו עקב תשמישו בתיבה ולכך יצא כעור ומפוחם וכן זרעו הכושים.
א.נראה מכאן שהצבע השחור הוא דבר כעור ונחות והרי חביב כל אדם שנברא בצלם ללא הבדל צבע עור ולפני בורא עולם אין הגדרות יופי כאלה ואחרות שהרי הוא בורא כל האדם? וכושי שיראה זאת ייפגע ויש כאן כבוד הבריות? מה גם שנראה מכאן שהשחור זה תולדה של חטא ואילולא כן לא היה צבע זה?
ב. הזוהר ועוד רבים סוברים שהשוני החיצוני וצבע העור נקבע על פי האקלים המשתנה בארצות החמות והקרות, ולכאורה מדרש זה סותר דעות אלו שהצבע עור נקבע כך ולא לפי האקלים?
אודה על יישוב השאלות.
תודה רבה.
תשובה:
א. חביב אדם שנברא בצלם, אבל גם בין הלבנים לא כולם יפים במדה שוה. הקב"ה ברא גם בעלי מומים, ואין זה סותר לחביב אדם וכו'. כושי בדרך כלל לא רואה מדרש, ואם יראה ויפגע אין מה לעשות. שחור באדם זה תולדה של חטא.
ב. לבן החי בארצות החמות ישתזף אבל לא ייעשה כושי.
התשובה ניתנה ע”י מו”ר הרב אביגדר נבנצל שליט”א