ישיבת הכותל​

מרכז תורני וואהל שע"י מרכז יב"ע

ישיבת הכותל​

מרכז תורני וואהל שע"י מרכז יב"ע

שאל את הרב

שאלות ותשובות

נושאים בשו"ת:

גילוח ביום השלושים

שאלה:

גילוח ביום השלושים

שלום כבוד הרב
אימי נפטרה בתאריך ט"ז חשוון 1/11/2012
זה היה יום חמישי בבוקר והיא נקברה באותו היום בשעה שלוש
נאמר לנו שניתן להתגלח מחר ואחרים אמרו שצריך לחכות למוצאי שבת ואחרים אמרו ביום ראשון
אני רוצה לדעת מתי להתגלח ?
האם יש הבדלים בין ספרדים ואשכנזים בעניין ?

תודה
אהוד

תשובה:

שלום רב,

 

פסק השולחן ערוך (יורה דעה, שצ"ה א'): כיון שעמדו מנחמים מאצל האבל ביום שביעי, מותר בכל דברים שאסור בהם תוך שבעה,  דמקצת היום ככולו, לא שנא מקצת יום שביעי לא שנא מקצת יום שלשים, כיון שהנץ החמה ביום שלשים, בטלו ממנו גזרת שלשים.

ביסוד דבריו של השולחן ערוך עומד הכלל ההלכתי של 'מקצת היום ככולו'. כלל זה בא לידי ביטוי בתחומים שונים בהלכה.

לגבי אבילות, הוזכר דין זה ביחס לדין היום השביעי לאבילות וכן ביחס ליום השלושים. משמעות כלל זה, ביחס ליום השלושים היא, שכאשר התחיל היום השלושים לאבילות, הנץ החמה, נפסקים כל מנהגי האבילות הנוהגים בשלושים הימים הראשונים, וכאילו יום השלושים כבר נגמר.

כמו כן, כתב הש"ך (יורה דעה ת"ב, סק"ב), כי מנין שלושים יום הוא מיום הקבורה.

לאור זאת, כיוון שציינת כי אמך נקברה ביום ט"ז בחשוון, הרי שיום השלושים יחול ביום ט"ז בכסלו ואם כך משתנץ החמה ביום זה, יהיה מותר לך להתגלח.

בנושא זה אין הבדל בין ספרדים ואשכנזים.

 

 

התשובה ניתנה ע”י רבני הישיבה