שאלה:
א. בסימן ר"ח בחלק או"ח סעיף ב' כתוב שתבשיל שיש בו מין מחמשת מיני דגן, אם לא נתן אותם לדבק בעלמא אז מברך על המאכל מזונות. ורציתי לשאול על שניצל שזה עוף שמצופה בפירורי לחם, הם וודאי לא ניתנים בשביל לדבק אלא הם כן נותנים טעם אבל ברור שהעיקר שבשבילו אוכלים את זה הוא העוף, מה מברכים על זה?
אזכיר שהמנהג הפשוט הוא לברך שהכל, האם זה משנה?
ב. בסעיף ז' שם לגבי אורז מוזכר שברכתו אדמה אלא אם בשלו ומוסיף הרמ"א "עד שנתמעך" מסביר המשנ"ב שהכוונה שלא ישאר שלם, אמנם הוא מביא את הפמ"ג שאומר שהכוונה שיוסרו הקליפות אבל גם במשנ"ב גם בבה"ל וגם בשעה"צ נראה שהכי כדאי זה אדמה ואם בירך מזונות יצא. וגם פה המנהג הרגיל לברך על אורז הוא מזונות, מה מברכים? האם המנהג פה ישפיע?
תשובה:
שלום רב,
א. הרב שלמה זלמן אוירבך נקט שאם פירורי הלחם של "שניצל" נותנים טעם, צריך לברך עליהם "בורא מיני מזונות".
ב. חותני, הרב חיים זאב פינקל, לפני שאכל אורז היה רגיל לברך על דברים אחרים "בורא מיני מזונות", "בורא פרי האדמה" ו"שהכל נהיה בדברו", וזאת ע"מ לפטור את הברכה על האורז ולצאת מן הספק.
בשורות טובות.
התשובה ניתנה ע”י מו”ר הרב אביגדר נבנצל שליט”א