שאלה:
שלום וברכה,
מעסיק מודיע לעובדו, כ- 5 ימים טרם סיום חודש פלוני, כי במשכורת שתתקבל וכן ב2 המשכורות העתידיות הבאות, יפחית באופן חד צדדי סך של 25% מהמשכורת, בשל קשיים כלכליים לטענתו, וזאת מבלי להשיב כספים אלה בעתיד לכשיתייצב המצב.
האם מותר לעובד, לצמצם את נזקיו,( במיוחד בעניין ההפחתה הרטרואקטיבית, עת עבד חודש כמעט שלם, ולפתע מודיעים לו שלא יקבל את מלוא השכר עבורו), ע"י למשל אי החתמת כרטיס בעת יציאה לתפילה מדי יום, עד אשר תכוסה הגזילה המפתיעה?
תודה רבה ותזכו למצוות
תשובה:
לגבי החודש שכבר עבדת בוודאי שהוא חייב לשלם משכורת מלאה. לגבי שתי המשכורות הבאות צריך לברר אצל משפטן מה החוק אומר, כי המעסיק מחוייב לחוקי העבודה.
שאלת כיצד לנהוג אם המעביד אינו רוצה לשלם לך את המגיע לך, האם מותר להחתים את הכרטיס באופן שיצטברו יותר שעות. באופן פשוט זה נקרא ''שקר'', ואנו מצווים ''מדבר שקר תרחק''. עם זאת ישנם מקורות לפיהם ישנם מקרים מסוימים שמותר לשקר על מנת להשיג צדק. למשל, הסמ"ע התיר לשקר למוכס ולדווח לו על פחות סחורה כאשר המוכס מעלה את המס שלא בצדק:
זו לשון הסמ"ע (חו"מ סימן שסט ס"ק י):
"כתבתי דנראה דבמקום שהמוכסין מאמינים להסוחרים במה שאומרים לפניהן שאין להן סחורה אלא כך וכך, אזי מותר לשנות להגיד לפניהן באופן שלא יפסידו, דהיינו דרך משל אם יש להן מ' אמות בגד, ומן הדין אין להם ליתן מהם מכס אלא ל' גדולים, וכשידוע להמוכסן שיש מ' אמות יכריחו ליתן לו מהן מ' גדולים, מותר להן לשנות ולומר להמוכס שאין להן אלא ל' אמות ולא יתנו לו אלא ל' גדולים, וכל כיוצא בזה". ובהמשך מדקדק מלשון השולחן ערוך כדבריו.
ואמנם יש לחלק בין המקרים, שהסמ"ע דיבר על שקר שנועד להחזיק ממון ביד בעליו, ובנידון שלנו מדובר על שקר כדי להוציא ממון מבעליו (המעביד). ועיין עוד בספרי ביכורי אביב (עמ' 46-50) ש''מדבר שקר תרחק'' הוא ציווי שלא לשקר לדיינים בבית הדין, אולם לשקר לחברו כדי לקבל המגיע לו אינו בכלל זה. ובוודאי שאם המעביד יחליט לשלם רטרואקטיבית עליך להחזיר את הכסף שקיבלת שלא כדין.
התשובה ניתנה ע”י הרב ניר אביב