ישיבת הכותל​

מרכז תורני וואהל שע"י מרכז יב"ע

ישיבת הכותל​

מרכז תורני וואהל שע"י מרכז יב"ע

שאל את הרב

שאלות ותשובות

נושאים בשו"ת:

זמן הדלקת נרות חנוכה בכלל ושיטת הגרא בפרט

שאלה:

בס"ד

לכבוד מו"ר הגר"א נבנצל שליט"א

ברצוני לשאול מהי דעת הגר"א בעניין הדלקת נרות חנוכה? בספרי אחרונים מצאתי שמנהג ירושלים היינו להדליק בשקיעה וזאת ע"פ דעת הגר"א אך לא הבנתי מה המקור לדברים.
א. בביאור הגר"א על השו"ע מבאר את לשון השו"ע ע"פ דעת הרא"ש שהכוונה לסוף שקיעה ומביא ולאחר מכן מביא דעת הראשונים הסוברים כר"ת שישנן שתי שקיעות וא"כ כאן מדובר בשקיעה שניה וסיים במילים "וכן עיקר" והיה נראה לי שכוונה כדעה האחרונה שהביא.
ב. במעשה רב (אות רלה) מובא שיש להדליק לאחר השקיעה קודם צאת הכוכבים. (ראיתי שמביאים בשם שיח אליהו בהערות למעשה רב ששיטת הגר"א היא מזמן שקיעה שניה)
ג. במשנ"ב ס' תרעב סק"א ביאר את לשון השו"ע שכוונתו לצאת הכוכבים וביא שיש ראשונים שאמרו להדליק לפני. בהתייחסו לנוהגים להתפלל ערבית בצאת הכוכבים כתב שהגר"א נהג להדליק קודם ערבית כדי שלא לדחות את מצוות ק"ש – משמע לכא' שסבר בדעת הגר"א שהזמן הוא אכן בצאת הכוכבים ונוהגים קודם כדי לא לדחות מצוות ק"ש. כ"כ בביאור הלכה ששאל את שאלה הפר"מ מתי ידליקו הנוהגים להתפלל ערבית בצה"כ כתב שבגר"א מובאים הרבה ראשונים שסוברים שיש להדליק קודם צה"כ ורק בעקבות דעת הרמב"ם שהמצווה היא מהשקיעה עד צה"כ כתב שלכתחילה יש להדליק בשקיעה לצאת ידי כל השיטות ולא הזכיר שהגר"א בעצמו אמר להדליק בשקיעה.

שאלה נוספת היא מדוע לא הזכיר המשנ"ב שלכתחילה יש להדליק בשקיעה אלא כתב זאת רק בביאור הלכה?
שאלה נוספת היא לגבי הפר"מ האם שאלתו על ערבית בצה"כ נכונה רק לנוהגים להתפלל ערבית תמיד בצאת הכוכבים? שכתב שהנוהגים כך תמיד מה יעשו. האם מי שמתפלל בד"כ יותר מאוחר ידליק בצה"כ?

תודה רבה

תשובה:

א) הגר"א פוסק להלכה שלא כדעת ר"ת

ב) הגר"א לא כתב על מעשה רב וכן אין פוסקים כשיח אליהו במקרה זה.

ג)  המשנ"ב לא פוסק תמיד כגר"א, וגם בעניין זה, נראה שלא סבר כמותו.

ד) אם לא הדליק לאחר השקיעה, ידליק בצאה"כוערבית יתפלל כהרגלו.

התשובה ניתנה ע”י מו”ר הרב אביגדר נבנצל שליט”א