שאלה:
האם קיימת ברכת תודה לאדם, אשר טרח ובישל בשבילי את האוכל באהבה?
תשובה:
שלום וברכה,
כתוב בשיר השירים פרק א' פסוק ט"ו: "הִנָּךְ יָפָה רַעְיָתִי הִנָּךְ יָפָה עֵינַיִךְ יוֹנִים". הדוד אומר לרעיה שהיא יפה ומדגיש את היופי בעיניים. אומר מדרש רבה פרשה ד' אות ג': "מבעד לצמתך, אמר ר' לוי כל כלה שעיניה כעורות כל גופה צריך בדיקה ושעיניה יפות אין כל גופה צריך בדיקה". היופי של הגוף מבוטא בעיניים. העיניים זה הביטוי של הנשמה. כאשר אנו מדברים אחד עם השני אנו מסתכלים בעיניים, החיות של האדם, של נשמתו הפנימית באה לידי ביטוי דרך העיניים. על כן אומר המדרש שכלה שעיניה יפות אין גופה צריך בדיקה כי בידוע שגופה יפה. מסביר הרב ברוך הלוי עפשטיין ב"תורה תמימה" (שם הערה קע"ח) ז"ל: "רוצה לומר מדתלה היפוי במראה העינים ולא פרט מעלות כל הגוף שמע מינה דמעלות כל הגוף תלויות במעלת העינים. וכלל ענין זה משל היא למדות פנימיות שבאדם, שאם עיניו יפות, כלומר שהוא עין טובה במדות אנושיות, אז יש לקוות כי הוא בכלל איש מתוקן בתורה ובמעשים טובים ובהליכות עולם … וכי על כן מכונים האבות בשם ישרים … היינו משום עין יפה שהיתה להם בכלל לכל בני אדם …".
היסוד של עין טובה והכרת הטוב הוא יסוד מהותי מאד ביהדות. הכרת הטוב היא יסוד האמונה שלנו ב-ה' שיצר עולם אדיר כדי להטיב לברואיו ותחושת הרצון להכיר טובה לאדם שיטיב עמנו היא יסוד גדול ואדיר ביהדות. העולם לצערנו הרב אינו פועל לפי יסוד זה ואחד מתפקידיה של האומה הישראלית הוא לגלות את טובו של ה' בעולם. אולי אפשר להסביר ש"עם זו יצרתי לי תהילתי יספרו" הוא התפקיד שלנו להראות את גדלותו של הקב"ה לעולם כדי שיכירו בטובותיו ויאמינו בו. כך אומר הכוזרי במאמר ראשון פסקה כ"א: "אמר החבר – אולם אילו באו אליך מלאכי המלך ההוא בתשורות אשר אין להטיל ספק בדבר כי נמצאות הן אך ורק בארמונות מלכי הודו, ובמכתב אשר ברור לך כי רק ממלך הודו הוא, ולמכתב מצורפים סמי תרופות המרפאים אותך מכל מדויך ושומרים על בריאותך וסמי מות לאויביך ולכל הלוחמים בך, אשר תפילם בצאתך לקראתם בלא חילות ובלא כלי מלחמה – האם לא היית חייב אז לסור אל משמעתו"? ובנמשל, יסוד האמונה ב-ה' הוא יסוד הכרת הטוב. ה' הביא לנו את התורה שהיא סדר העולם ועל כן נדרשים אנו אל קיום תורתו ומצוותיו. בני אדם נדרשים להיות בעלי עין טובה ורק כך אפשר לגשת לאמונה ב-ה'. "כי לקח טוב נתתי לכם", התורה נקראת טוב!
בודאי שלהכיר טובה לחבר או לאדם שטרח ובישל את האוכל באהבה הוא מחוייב, אבל גדר של ברכה בנוסחו הוא רק כלפי רבונו של עולם, שכן פותחים אנו ב-ה' ובמלך העולם. אך הרגשת הלב צריכה להיות רצון להודות על כל הטובות גם כלפי רבונו של עולם וגם כלפי שלוחיו.
בשורות טובות.
התשובה ניתנה ע”י רבני הישיבה