שאלה:
מי זה שהחליט ראש השנה יומיים למרות הצווי המפורש בתורה שאומר שהחג הוא יום אחד? ויותר מזה, לא תוסיף עליו שכל המוסיף גורע, איך יתכן שמזלזלים בדבר תורה מפורש ומעדיפים את דברי הרבנים? אשמח להחכים.
תשובה:
שלום רב.
א. איסור "בל תוסיף" הוא רק כאשר מקיימים את התוספת גם מתוך כוונה שזה מהתורה. כגון: האומר שמהתורה צריך ה' פרשיות לתפילין של ראש. אבל אם מלכתחילה ברור שזה מדרבנן, ועושים זאת מתוך כוונה וידיעה שזה מדרבנן, אין בזה משום "בל תוסיף". לכן מה שחז"ל הוסיפו את חנוכה ופורים אין בהם משום "בל תוסיף". וא"כ הוא הדין למה שחז"ל הוסיפו לעשות יומיים ראש השנה.
ב. אין בתוספת של חז"ל שום זלזול אלא ההיפך, זה משמרת לתורה. הטעם מובא במסכת ביצה (דף ד' ע"ב) וגם במסכת ר"ה (פרק ד' משנה ד') שפעם אחת טעו הלויים בשיר של יום בבית המקדש, כיון שלא הגיעו העדים בזמן לקדש את החודש, ולא ידעו הלויים אם לשיר שיר של חול או של יו"ט. לפיכך תקנו חכמים שמיד אחר כ"ט זהו יו"ט, וגם אם יסתבר למפרע שרק היום למחרת הוא יו"ט, תקנו להחשיב גם את היום הראשון כיו"ט, שמא יבואו לזלזל בשנה הבאה ויעשו בו מלאכה.
ג. עיין מכתב מאליהו חלק ב', עמ' 74 – הסבר עפ"י סוד מה הצורך בשני ימים של ראש השנה. וא"כ ממילא הכל מכוון מאת עומק מחשבת הקב"ה.
בשורות טובות.
התשובה ניתנה ע”י הרב אהרון מורה