שאלה:
האם כבד שצלו אותו במנגל חשמלי על שיפוד בלי לחתוך אותו שתי וערב מותר באכילה?
תשובה:
כתב בשו"ע (יו"ד סימן ע"ג סע' א'): "הכבד, יש בו ריבוי דם. לפיכך לכתחילה אין לו תקנה לבשלו ע"י מליחה, אלא קורעו שתי וערב ומניח חיתוכו למטה, וצולהו (שיהא ראוי לאכילה) ואחר כך יכול לבשלו".
הוסיף הרמ"א: "ואם מנקבה הרבה פעמים בסכין הוי כקריעת שתי וערב. וכן אם נטל משם המרה וחתיכת בשר מן הכבד, דאפשר לדם לזוב משם. ומ"מ אם לא עשה כן נוטל הסמפונות לאחר צלייה, ומבשלה". הש"ך והט"ז כתבו בביאור דעת הרמ"א שרק בדיעבד לאחר שצלה את הכבד ניתן להחשיב את הניקוב בסכין כחיתוך שתי וערב וגם אז, רק במקרה שרוצה לאכול את הכבד צלוי. במידה ובישלו כבד זה מבלי לקורעו שתי וערב בשעת הצליה לדעת הרמ"א אין תקנה והכבד אסור באכילה.
אמנם לדעת השו"ע בדיעבד אם נתבשל כבד (ללא צליה מקדימה) לבדו בסיר, הכבד מותר אך הסיר צריך הגעלה. לגבי הדין השני שמופיע ברמ"א: "וכן אם נטל משם המרה וחתיכת בשר מן הכבד, דאפשר לדם לזוב משם" כתב הש"ך: "ובזה אפילו לכתחילה מותר כשרוצה לבשלה אח"כ".
בילקוט יוסף (איסור והיתר כרך א' עמוד תק"ג) כתב: "יש אומרים שאם צולה את הכבד ואינו רוצה לבשלו אחר כך, אין צריך לקורעו כלל, כי האש שואבת ושורפת את כל הדם שבסימפונות הכבד. ויש שמצריכים חיתוך גם לצלי משום הדם שבסימפונות. ויש שסומכים על נטילת המרה מהכבד, דאפשר לדם לזוב דרך חתך זה, או שסומכין על תחיבת הכבד בשיפוד. ומכל מקום ירא שמים יחמיר על עצמו להצריך קריעה והנחת מקום החיתוך כלפי מטה גם כשרוצה לצלות הכבד, בין בכבד של עוף בין בכבד של בהמה. ובדיעבד שלא קרעו קודם הצלייה, קורעו לאחר הצלייה, ומשליך הסימפונות ואוכל.
לסיכום: לדעת הרמ"א, ניתן לאכול כבד צלוי שלא נחתך שתי וערב אך אסור לבשלו ואם בשלו אסור לאוכלו.
לדעת השו"ע, ניתן לאכול כבד צלוי שלא נחתך שתי וערב אך אסור לבשלו ואם בשלו מותר לאוכלו.
התשובה ניתנה ע”י הרב לירון כהן