שאלה:
א. אמר קדיש בהיסח הדעת וכשהגיע לאמן יהש"ר לא ידע על מה מוסבת האמן האם הוי אמן יתומה?
ב. אותה שאלה לגבי עניית אמן על הקדיש ואינו יודע העונה ארמית, ולא ידע על מה ענה, הוי אמן יתומה?
ג. האם מותר לענות אמן על שמיעה ממי שאינו מבין את הברכה או את הקדיש כאשר העונה כן מבין?
ד. האם מותר לשיר לציבור בבית אבות את השיר "עושה שלום במרומיו" כאשר בסוף הבית הראשון הנוסח הוא "…ואמרו, אמרו אמן" ויש יותר מתוך כדי דיבור בין המילים "ועל כל ישראל" ל"אמן", והוי אמן יתומה לכאורא?
-אם הם שרים להנאתם עם הזמר את השיר הנ"ל האם עבר הזמר אלפני עוור בכך שאיפשר להם לשיר?
תשובה:
שלום רב,
א. על אף שהסיח דעתו, אין עניית האמן יתומה, כיון שדעתו לענות אמן על מה שתקנו את הקדיש.
ב. גם אם אינו יודע על מה עונה אמן, אין האמן יתומה מהטעם הנ"ל.
ג. מותר לענות אמן על שמיעה ממי שאינו מבין את הברכה.
ד. מותר לשיר "עושה שלום במרומיו" שיש בו "אמן", כיון שזו שירה ולא אמירת קדיש ולא שייך בזה אמן יתומה.
בשורות טובות.
התשובה ניתנה ע”י מו”ר הרב אביגדר נבנצל שליט”א