- ש:טומטום או אנדריגונוס יכולים לכתוב תפילין לבני מינן?
ת:בטומטום לא, באנדריגונוס כן - ש: ומה הדין בחרש ושוטה?
ת: אולי גם יכולים.
- ש: כתוב בגמרא שברכה שאין בה מלכות אין שמה ברכה, בברכת אבות אין ברכה?
ת: אולי כי סומכים על סופה שאומרים מלך עוזר מושיע ומגן.
- ש: הגמרא אומרת שניתן לומר האל הגדול הגיבור והנורא כי זה כתוב הנביא, לכאורה יש עוד שבחים בתנ”ך להקב”ה?
ת: השלושה הראשונים הם הגדרה, השאר זה שבחים.
- ש: הרמב״ם כותב שכל שם שמופיע אצל אברהם זה קודש, האם גם אל עליון? ואז זה גם הגדרה?
ת: הרמב״ם התכוון רק לשם אדנות. - ש: מי שלא התפלל ערבית ושכח ותן טל ומטר בתפילה השניה כן צריך לחזור. מה ההבדל מר”ח שאם שכח בפעם השניה לא חוזר?
ת: כי טל ומטר זה חלק מהותי וזה עצם התפילה ולא חוזרים על יעלה ויבוא בערבית. - ש: אם אני בכותל ויש מנין של בערך 20 אנשים ואני מתפלל בו ויש מנין שצריכים שאשלים לעשרה וקוראים לי האם ללכת למנין או להישאר מצד רוב עם הדרת מלך?
ת: לך למנין כי הם צריכים אותך, ואם הסתדרו אז אין צורך.
- ש: הדין שאפשר לצאת באהבת עולם ידי חובה של ברכות התורה אם לומדים אחרי התפילה, אז האם אפשר לצאת בדיעבד גם בקריאת שקריאת שמע?
ת: לא, זה לא ברכה, צריך ברכה על התורה. - ש: בשולחן ערוך [סימן קסו] בנושא הטבלת הלחם במלח, אז הרמ”א מביא סיבות גם שהמלח בשולחן וגם בדעת המקובלים לטבול 3 פעמים, אבל היום המון בתי בישראל לטבול פעם אחת במלח האם יש לזה מקור, יש לזה מקור למרות שהשו”ע כתב שהלחם שלנו היום לא טפל?
ת: פעם נהגו לטבול כדי לברך על לחם טעים ולא תפל, והיום לא חייב וכל אחד יעשה כמנהגו. בבית סבא שלי ז”ל כל השבתות לא היו טובל 3 פעמים במלח ורק בפסח היה טובל כי שם באמת אין מלח במצה.
התשובה ניתנה ע”י מו”ר הרב אביגדר נבנצל שליט”א