- ש: חייל שנפצע ולא יודעים אם הוא יהודי או לא מותר להתפלל עליו? ולומר את השם ברפאנו?
ת: [הרב בבדיחה: תעזור לחבוש אותו ואז תתפלל עליו], אם זה גוי בוודאות אז יעשה לו מי שברך אבל לא ברפאנו. ובמצב כזה עדיף להתפלל עליו במי שברך ולא ברפאנו. - ש: גוי שמשרת למעלה מ30 שנה בצבא בשריון למען כלל עם ישראל מה הגדר שלו?
ת: צריך להכיר לו טובה אין ספק. - ש: חיילים שיצאו מלבנון בשבת וצריכים להתקלח, האם יוכלו במים חמים ובמיוחד עכשיו שמדובר בחורף?
ת: אם זה חיוני אפשר. - ש: ולגבי סיגריה לחייל שמרגיש שהוא חייב?
ת: גם בחול אסור, מצד שזה מזיק. - ש: חייל הרוצה להכין קפה בשבת?
ת: אם זה פיקוח נפש וזה יעזור לו להילחם יותר טוב. - ש: מה עניין ‘עד רדתה’ במלחמה בשבת?
ת: מה שמועיל למלחמה מותר ומה שלא, לא. אם זה לא פיקוח נפש זה מצב שהוא שלא יכול להתקיף אותי ולמרות זאת זה מותר מצד עד רדתה ולא מצד פיקוח נפש. ואין נפקא מינה בין פיקוח נפש דרבים לעד רדתה. - ש: אם באו על ממון ביום ראשון יהיה מותר לצור את העיר גם בשבת?
ת: כן. - ש: האם כל המדינה היא בגדר עיר הסמוכה לספר?
ת: כן. - ש: מותר לי לרדוף אחרי גוי שבא על עסקי ממון וזה כרוך בחילול שבת?
ת: אם זה ממש צבא שלם מותר, וזה עניין שיוצאים אפילו על עסקי קש ותבן. - ש: מותר לי לרדוף אחרי גוי שבא על עסקי ממון וזה כלול בחילול שבת?
ת: אם זה דרוש אז כן. - ש: עד כמה מותר לי לרדוף אחרי גוי?
ת: מה שמובא בשו”ע שבאים לגנוב זה צבא, כמו צבא פלשתים וכדו’ ולא מדובר בגוי יחידי שבא לגנוב ממך.
- ש: האם אפשר לומר מדין בא במחתרת שבשביל שלא יסכן אנשים יהיה מותר בחילול שבת? ולקרוא למשטרה?
ת: כן, ומה שמותר לי מותר גם על ידי משטרה. - ש: האם כיום שלערבים בכפרים אין צבא, אז האם 2-3 אנשים שיוצאים מכפר, וידוע שהכפר תומך בהם, הם זה נחשב צבא?
ת: כן.
התשובה ניתנה ע”י מו”ר הרב אביגדר נבנצל שליט”א