- ש: למה כתוב בתחילת הפרשה ‘קרית ארבע הוא חברון בארץ כנען’ והרי אנו יודעים שחברון היא בארץ כנען? ואם לא, נאמר כבר שאברהם הקריב קורבן בחברון “בחברון ויבן שם מזבח לה'” והרי חברון לא בארץ כנען?
ת: זה לא ידוע שחברון בארץ כנען, היה הוה אמינא שחברון נמצאת בכלל חו”ל. - ש: לגבי המזבח שאברהם בנה, כתוב בפסוק אחד לפני ‘קום התהלך בארץ לארכה ולרחבה כי לך אתננה’ ומיד בנה מזבח בחברון, יש בכלל הווא אמינא שחברון נמצאת חו”ל?
ת: צודק, באמת מכאן חברון נמצאת בארץ כנען, לא יודע [לגבי שאלה 1]. - ש: לגבי עקידת יצחק [וירא] שיצחק שואל ‘ואיה השה לעולה’ מאיפה יצחק מבין שבאמת השה היה לעולה, ומניין ידע יצחק שהכוונה היא להקריב דווקא שה לעולה, לכאורה היה צריך לשאול: “איה הקרבן”, או “איה הזבח”?
ת: בגלל שיצחק ראה את כמות העצים אז הוא הבין שמדובר בקורבן עולה. - ש: האם אפשר להסביר אחרת ש ‘ואיה השה?’ זה שאלה אחת. והשאלה השניה האם זה בכלל ‘לעולה’? ואז גם מסתדר לתשובה ‘אלוקים יראה לו השה’ זה לתשובה לשאלה הראשונה, ואיזה קורבן זה ‘לעולה’, הסבר נכון?
ת: שאברהם עונה ליצחק הוא אומר לו ‘אלוקים יראה לו השה עולה בני’ בלי טעם מפסיק [כי ב’איה שהשה לעולה’ יש טעם מפסיק אז אולי אפשר להבין שתי שאלות נפרדות ובתשובה אין טעם מפסיק]. - ש: למה אברהם כשירד למצרים אומר שהוא הולך לגור ולא כמו השבטים שהלכו לקחת אוכל ולחזור?
ת: הכוונה לגור ולא להשתקע במצרים.
התשובה ניתנה ע”י מו”ר הרב אביגדר נבנצל שליט”א