ישיבת הכותל​

מרכז תורני וואהל שע"י מרכז יב"ע

ישיבת הכותל​

מרכז תורני וואהל שע"י מרכז יב"ע

שאל את הרב

שאלות ותשובות

נושאים בשו"ת:

פרשת שבוע – חיי שרה

  • ש: למה כתוב בתחילת הפרשה ‘קרית ארבע הוא חברון בארץ כנען’ והרי אנו יודעים שחברון היא בארץ כנען? ואם לא, נאמר כבר שאברהם הקריב קורבן בחברון “בחברון ויבן ⁠שם מזבח לה'” והרי חברון לא בארץ כנען?
    ת: זה לא ידוע שחברון בארץ כנען, היה הוה אמינא שחברון נמצאת בכלל חו”ל.
  • ש: לגבי המזבח שאברהם בנה, כתוב בפסוק אחד לפני ‘קום התהלך בארץ לארכה ולרחבה כי לך אתננה’ ומיד בנה מזבח בחברון, יש בכלל הווא אמינא שחברון נמצאת חו”ל?
    ת: צודק, באמת מכאן חברון נמצאת בארץ כנען, לא יודע [לגבי שאלה 1].
  • ש: לגבי עקידת יצחק [וירא] שיצחק שואל ‘ואיה השה לעולה’ מאיפה יצחק מבין שבאמת השה היה לעולה, ומניין ידע יצחק שהכוונה היא להקריב דווקא שה לעולה, לכאורה היה צריך לשאול: “איה הקרבן”, או “איה הזבח”?
    ת: בגלל שיצחק ראה את כמות העצים אז הוא הבין שמדובר בקורבן עולה.
  • ש: האם אפשר להסביר אחרת ש ‘ואיה השה?’ זה שאלה אחת. והשאלה השניה האם זה בכלל ‘לעולה’? ואז גם מסתדר לתשובה ‘אלוקים יראה לו השה’ זה לתשובה לשאלה הראשונה, ואיזה קורבן זה ‘לעולה’, הסבר נכון?
    ת: שאברהם עונה ליצחק הוא אומר לו ‘אלוקים יראה לו השה עולה בני’ בלי טעם מפסיק [כי ב’איה שהשה לעולה’ יש טעם מפסיק אז אולי אפשר להבין שתי שאלות נפרדות ובתשובה אין טעם מפסיק].
  • ש: למה אברהם כשירד למצרים אומר שהוא הולך לגור ולא כמו השבטים שהלכו לקחת אוכל ולחזור?
    ת: הכוונה לגור ולא להשתקע במצרים.

התשובה ניתנה ע”י מו”ר הרב אביגדר נבנצל שליט”א