שאלה:
שלום לכבוד הרב
1. פרשת שופטים:
"והוצאת את האיש ההוא או את האשה ההיא אשר עשו את הדבר הרע הזה אל שעריך את האיש או את האישה וסקלתם באבנים ומתו" (י''ז, ה').
מדוע כפל הכתוב את האיש ואת האיש???
2. אברהם אבינו שולח את אליעזר לחפש כלה לבנו יצחק.
מדוע אינו שולח את יצחק בעצמו האם אינו סומך עליו. הרי הוא עמד בנסיון העקידה. מדוע לא סמך על יצחק?
3.במנין של עשרה יש ארבעה ולעתים חמישה שאינם מתפללים עם הש''ץ כי הוא ממהר כמו טיל.
הם מתפללים בנפרד ובקדיש ברכה וקדושה מצטרפים וכל היתר לבד ומשלימים לאחר גמר התפילה.
האם תפילה כנ''ל נחשבת לתפילה? כמובן מדובר בתפילה שחרית.
מבקש לא לקבל תשובה ''לך להתפלל במקום אחר''.
מבקש לקבל ההלכה הכתובה. מדובר בבית כנסת אשכנזי.
מה הדין להלכות אשכנז, הלכות ספרד.
ומה קורה בתנאים הנ''ל אם שלושה עד חמישה מתפללים שלא עם הש"ץ כנ''ל אלא שכלל הציבור מונה 12 או 13 איש?
עד כאן
מבקש תשובה אם ניתן עם תימוכין וסימוכין
בברכה ותודה יעיש בן יוסף
תשובה:
שלום וברכה,
1. עיין שם בפירוש הנצי"ב (העמק דבר) מה שתירץ בעניין. כדאי ללמוד פרשת שבוע עם מפרשים לפני ששואלים.
2. השאלה היא לא אם לסמוך או לא, אלא מי האיש המעשי המתאים לכך. יצחק אבינו הוא עולה תמימה שאין לו עסק עם המציאות.
3. א. אם בתפילת העמידה המתפללים לגמרי לא ביחד לאורך כל התפילה, זה לא נחשב לתפילה בציבור. ברם, יש להם שכר של קדיש, קדושה וכו'.
ב. לא כל דבר צריך להפריד ולעשות מחלוקת בין ספרדים לאשכנזים.
ג. אם יש מנין מתפלללים עם הציבור, ויש בודדים שאינם מצטרפים, כנ"ל, הבודדים לא נחשב להם תפילה בציבור, אא"כ בחלק מהתפילה הם ביחד.
ד. לך להתפלל במניין אחר.
בשורות טובות.
התשובה ניתנה ע”י הרב אהרון מורה