שאלה:
בס"ד
השלום והברכה.
רציתי לשאול בעניין שעון שבת:
1. אם השעון מכוון מלפני שבת , אך לא הורדתי את המתג להפעלה . בליל שבת בשעה 20:00 נזכרתי בכך , הכיבוי אם היה השעון פועל היה ב- 23:00 האם מותר כעת להוריד את המתג ?
2. במקרה והמתג פועל – הדלקת נרות בשעה 18:00 . האור אמור להדלק ב-19:00 האם ב- 18:30 מותר להזיז את השעון שידלק ב-20:00?
3. באותו מקרה אך אני רוצה להקדים את ההדלקה ל- 18:45?
4. שעון שבת פועל בין השעות 19:00 עד השעה 24:00 – בשעה 23:00 אני רוצה להאריך את שעון השבת ל- 01:00 ?
5. אפשרות נוספת : השעון אמור להדלק ב- 15:00 למחרת. האם בערב בשעה 21:00 ניתן להקדים את הדלקת השעון של מחרת ל- 14:00 ? לאחר את ההדלקה ל- 16:00?
6. בשבת בבוקר השעון לא עובד – האם ניתן להקדים הדלקה ל -14:00 או לאחר הדלקה ל- 16:00?
תשובה:
שלום רב,
ראשית יש להקדים כי נתייחס בתשובה לשעוני השבת המצויים בימינו שהם שעוני שבת אלקטרונים ולא מכניים.
שאלתך נידונה בהרחבה בספר שמירת שבת כהלכתה (פרק י"ג הל' כ"ח-ל"ה), נביא מעט מן העקרונות של פסיקת ההלכה ולאחר מכן נפרט את הדינים עפ"י המקרים שציינת.
העיקרון ההלכתי הראשון ביחס לשינוי הזמנים בשעון שבת הוא, שמותר בשבת להאריך פעולה המתרחשת כרגע ואסור לקצרה.
העיקרון ההלכתי השני הוא, שפעולה שאינה מתרחשת כרגע מותר גם לקצר.
בעזרת שני עקרונות אלו נענה לשאלותיך:
1. הורדת המתג, במקרה זה אסורה. אמנם, במקום צורך גדול מותרת הורדת המתג כשמוריד את המתג כלאחר יד, היינו בדרך שאינו רגיל להורידו ביום חול.
2. מותר. עפ"י העיקרון הראשון, כיוון שכרגע החשמל מכובה, מותר להאריך פעולה זו כך שהכיבוי יימשך עד השעה 20:00.
3. אסור. כנ"ל ב-2, אך כיוון שרוצה לקצר פעולה המתרחשת כרגע, כלומר לקצר את משך הזמן שהחשמל יהיה מכובה, אסור.
4. מותר. כנ"ל ב-2, כיוון שכרגע החשמל דלוק, מותר להאריך פעולה זו כך שההדלקה תימשך עד השעה 1:00.
5. מותר בין להקדים ובין לאחר. לאחר את ההדלקה מותר כיוון שמאריך את פעולת הכיבוי. אמנם, גם אם מעוניין להקדים את ההדלקה מותר במקרה זה עפ"י העיקרון השני. כלומר, כיוון שכרגע החשמל דלוק ואינו רוצה לקצר את זמן ההדלקה של החשמל אלא מעוניין לקצר את משך הזמן שיהיה מכובה (פעולה שאינה מתרחשת כרגע), מותר.
6. אם בשבת בבוקר החשמל כבוי, אסור להקדים את ההדלקה ומותר לאחרה, וכנ"ל ב-2.
שנזכה לקבל שבתות מתוך רוב שמחה!
התשובה ניתנה ע”י רבני הישיבה