שאלה:
מה ההבדל בין להוכיח ישראלי לבין לקטרג על ישראלי? איך מבדילים ומדייקים?
תשובה:
שלום וברכה,
התורה בפרשת קדושים, ויקרא פרק י"ט פסוק י"ז, כותבת: "לא תשנא את אחיך … הוכח תוכיח את עמיתך ולא תשא עליו חטא". הקב"ה מצוה עלינו לא להשאיר דברים בלב, לא לטאטא דברים מתחת לשולחן, אלא להוכיח. ההבדל המהותי בין להוכיח ובין לקטרג נובע מהכרת או חוסר הכרת סגולת ישראל. התורה אומרת "לא תשנא את אחיך", "הוכח תוכיח את עמיתך", מצוות ההוכחה נובעת מאהבה גמורה לעם ישראל. קיטרוג נובע מפירוד ורצון להיפרד, חוסר הבנה שכולנו אחים. כשאדם אוהב אדם אחר, האהבה מתבטאת בעשיית טוב לאחר. זו גם אחת הסיבות העיקריות לציווי "על כן יעזוב איש את אביו ואת אמו ודבק באשתו" להידמות לרבונו של עולם שמטיב לברואיו. מתוך אהבה גדולה צריך לכאוב לנו כאשר אנו רואים דבר שאינו נעשה באופן הכי שלם. מתוך אהבה גמורה אנו אמורים להרגיש את העמית ואת האח, אנו אמורים להרגיש שהוא עמית ושהוא אח. זהו התנאי הבסיסי ליכולת להוכיח את השני. לעומת זאת, קיטרוג נובע מחיסרון בהבנה של הערבות ההדדית שיש באומה הישראלית. קיטרוג נובע משנאה, מעין רעה על האח ועל העמית. לצערנו, היום אנחנו מאד נגועים בעין צרה, בעין רעה היוצרת לשון הרע והוצאת שם רע אחד על השני. כדי להוכיח מישהו צריכים להיות בטוחים שזה נובע מעומק האהבה ולא ח"ו משנאה וקיטרוג.
כאשר נמצאים בפני דילמא האם ראיית הרע נובע מראיית טוב ע"מ לתקן, מראיית הרע, אנו צריכים לעשות עבודה מקדימה. צריכים להתבונן האם אנו מסוגלים לראות את הטוב בשני או במציאות השניה. האם יש לנו יכולת לראות את האדם העומד מאחורי המציאות שנראית לנו שלישית. דבר שני שצריך לעשות כדי לבנות את היכולת להוכיח זה לשכלל את העין הטובה. ללמד זכות על כולם, ללמד זכות על המציאות ובעיקר הכל לראות איך הקב"ה מתגלה באדם ובמציאות. לספור זכויותיהם של ישראל! מתוך כך נגיע לאהבת נפש לכל אחד ואחד מישראל וכך הדברים יתקבלו אצל העמית או האח כשנרצה לשפר איזה נקודה, להעיר או להאיר אחד לשני.
בציפיה לבנין האומה ולאחדותה.
התשובה ניתנה ע”י רבני הישיבה