ישיבת הכותל​

מרכז תורני וואהל שע"י מרכז יב"ע

ישיבת הכותל​

מרכז תורני וואהל שע"י מרכז יב"ע

Dropdown Menu
Dropdown Menu

שאל את הרב

שאלות ותשובות

נושאים בשו"ת:

שאלות בענייני אורח חיים

ש: אם אשה לא התפללה מנחה, היא צריכה להתפלל ערבית? ת: כן.
ש: לפי מה שהוא שאל מקודם את הרב לגבי אישה שלא התפללה תפילת
שחרית, אז הרב אמר מקודם שהיא צריכה להשלים תפילת תשלומים. לפי
זה, לפי דעת מרן השולחן ערוך, שספרדים מתפללים רק תפילה אחת. אז אם
היא לא התפללה שחרית, לכאורה אני יכול לבוא ולומר שאם היא לא
התפללה, אז היא יכולה להתפלל מנחה והיא לא צריכה להתפלל תשלומים,
נכון? ת: נכון.
ש: המשנה ברורה אומר שעדיף שהקהל לא יגידו נקדש ונקדישך, אלא רק
החזן, אבל הוא מוסיף שכיום המנהג הוא שכן אומרים. אז בימינו מה עדיף
לעשות, שהקהל גם יגידו או רק החזן? ת: לכאורה רק החזן יגיד.
ש: ואם גם ככה הקהל כבר אומרים? ת: אז אפשר להגיד.
ש: אנחנו נוהגים להגיד "מוריד הטל"? ת: כן.
ש: מישהו שבא מחו"ל לארץ, ומנהגו לא להגיד "מוריד הטל". הוא צריך
לנהוג כפי מנהגו בחו"ל או הוא צריך להגיד "מוריד הטל"? ת: יכול להתנהג
לפי המנהג שלו.
ש: בהלכות בישול עכו״ם, יש סוגי מאכלים, נניח סוגי איזה פירות, סוג של
אגוזים, הוא לא משווק חי. אפשר לאכול אותו חי, אבל לא כדאי כלכלית
לשווק אותו חי. למעשה לבית שלי לא יגיע כזה חי. זה נקרא דבר שנאכל חי?
ת: כן.
ש: אדם אוכל מאכל מסוים, שהפרי שעליו צריך לברך "שהחיינו" הוא טפל
ביחס למאכל שהוא אוכל, כך שהוא לא יברך את אותה ברכה של הפרי בגלל
שזה טפל . אבל יש שם פרי שצריך לברך עליו "שהחיינו" במה שהוא אוכל.
צריך לברך שהחיינו או לא? ת: מסקנת הדברים להפריד בין המאכלים ולברך
על כל אחד בנפרד.
ש: אם יש עוגה של שתי שכבות, למעלה זה ברכת "שהכל" ולמטה יש שכבה
מאוד קטנה של "מזונות". הוא רוצה לאכול הכל ביחד, מה יברך על העוגה? ת:
המזונות חשוב אצלו או לא חשוב אצלו?
ש: אם יש עוגה של שתי שכבות, למעלה זה"שהכל", ולמטה יש שכבה מאוד
דקה של "מזונות". מה יברך על העוגה?
ת: אם הוא רוצה לאכול הכל ביחד, והמזונות חשוב אצלו – שיברך מזונות.
יש חשש שיפול המזונות – שייקח חתיכה מהמזונות ויברך.
ש: הוא יכול לעשות על זה שתי ברכות, שיפצל? ת: כן.
ש: מלכתחילה שיקח מזונות, ויפתור בזה הכל?
ת: לא. שייקח מהמזונות וייקח מהשהכל.
ש: אם יש לי תיק תפילין שמחובר אליו, תיק טלית, לדוגמא תפידנית. אם
אני נכנס לבית הכנסת ומחזיק קופסא של התפילין, אני צריך קודם להניח את
התפילין, כי אחרת אני "עובר על המצוות" , עדיף מלכתחילה להיזהר ולא
להחזיק בתיק התפילין? ת: אני חושב שיניח קודם את הטלית, כי היא מסביב
לתפילין.
ש: למרות שהוא מחזיק בחלק של התפילין? ת: כן.
ש: רשום בהלכות שבת שאסור להשתמש בצידי אילן, אבל מותר להשתמש
בצידי צדדים של האילן. אם יש יתד על העץ ועליו מחובר כזה קליפס או
שאקל, אני יכול להשתמש בשאקל? ת: כן.
ש: אומרים שמי ששכח לברך ברכות התורה, יכוון ב"אהבה רבה" וילמד קצת
אחרי התפילה, וזה יפתור אותו. על הלימוד אחרי התפילה, עדיף לברך ברכת
כהנים, או לא משנה? ת: לא משנה.
ש: אם מישהו מתפלל בליל שבת בבית כנסת שלא נוהגים לומר "ושמרו",
והוא נוהג לומר " ושמרו", אז הוא צריך להגיד או שידלג על זה? ת: יכול
להגיד בצנעה.
ש: אדם שגר קרוב לרפת, או מקום שאדם רגיל לא היה יכול לעמוד בפני
הריח, אבל בגלל שהוא גר שם, הוא רגיל לריח. האם עדיף שימצא מקום אחר
להתפלל או שיכול להתפלל איפה שכן מריחים?
ת: בדרך כלל בישובים מתפללים גם איפה שכן מריחים.
ש: אם זה מקום כזה, הוא יכול לשים משהו על האף שלו כדי שלא יריח את
זה? ת: זה לא פותר את הבעיה.
ש: ואם זה שהוא שם משהו על האף או שהוא לא מתפלל, עדיף שלא יתפלל?
ת: אז לשים את זה על האף ויתפלל .
ש: במסכת ברכות מביאים מקרה שאדם צריך לעצור באמצע התפילה שלו
בגלל שיש ריח, וכשהוא חוזר, הוא צריך לומר יהי רצון.
היום גם נוהגים ככה שצריך לומר את ה'יהי רצון'? ת: כן.

התשובה ניתנה ע”י מו”ר הרב אביגדר נבנצל שליט”א