ש: לגבי כוונות בברכת האבות. זה מלך והוא גם עוזר והוא גם מושיע
והוא גם מגן, או זה מלך שהוא עוזר ושהוא מוגן ? ת: הוא מלך שהוא עוזר.
ש: מה הגדר של פיקוח נפש ? ת: חוששים גם למיעוט בפיקוח נפש.
ש: יש הרבה פעמים שמיעוטא דמיעוטא. לדוגמה נסיעה בדרכים, אנו
נוסעים למרות שיש מיעוט שנפגעים ?
ת: נכון , אבל עלינו לעשות כל מה שאפשר לדחות את הסכנה .
ש: מה לגבי ניתוחים פשוטים? ת: אם יש גם סכנה ברור ש לא לעשות.
ש: לפעמים זה ניתוחים שלא נעשים בגלל סכנה אלא לשיפור הבריאות
אבל מן הסתם קיים סיכון מסוים, לדוגמא , ניתוח לייזר בעיניים?
ת: צריך לשאול רופא .
ש: איזה עונש יותר חמור , כרת או מיתת בית דין? ת: מיתת בית דין.
ש: לא נחשב לומר שכרת זה חמור יותר מפני שהוא נכרת מהעולם הזה
וגם מהעולם הבא ? ת: רק בעבירות מסוימות.
ש: לעניין שבת, הרב סובר שיש איסור תורה בכתיבה במחשב?
ת: יכול להיות.
ש: אדם שפטור ממצווה, יש לו עניין להתאמץ לעשות אותה? לדוגמא ,
אדם משמש את החולה, יש לו עניין למצוא מישהו שיחליף אותו בשביל
ללכת לסוכה? ת: אבל זה גם מצווה לשמש את החולה.
ש: אבל יש לו עניין למצוא מחליף או אין לו עניין למצוא מחליף?
ת: אין עניין.
ש: בגלל שהוא עושה מצוה ואי ן עניין להחליף ממצוה עם מצוה? ת: כן.
ש: בספר יונה בפרק ב', בהתחלה כתוב 'וימן השם דג', ואחר כך משתנה
לדגה, ובסוף משתנה שוב פעם לדג. למה השינוי פה?
ת: בהתחלה בלע אותו דג גדול, אחר כך בלע אותו דג קטן.
ש: אז למה בסוף כתוב שוב פעם דג? ת: לא יודע.
ש: אפשר להגיד שאותו דג החזיר בחזרה לדג הראשון? ת: אולי.
ש: היום ברוך השם מגיעים לכות ל כל לילה בערך חמישים אל ף איש ואין
מספיק מקום. אז איך יעל ו עשרים מיליון יהודים להר הבית כשבית
המקדש ייבנה?
ת: ] הרב בבדיחה: [ אתם חושבים רק על האנשים, יש גם פרות ועיזים וכו' .
ש: ואיך באמת ישחטו כל כך הרבה קורבנות ביום? ת: לא יודע.
ש: כתוב על דוד המלך שהוא אסף חומרים לבית המקדש. היום יש עניין
לעשות כזה דבר? לאסוף חומרים, לאסוף אבנים שלא נגע בהם מתכת
למזבח וכו'? ת: אם תהיה השגחה טובה.
] הרב מוסיף: [ אגב, תגיד לי פשט בפסוק, "טוב לי תורת פיך מאלפי זהב
וכסף". הרי תמוה הפסוק הזה, הרי מלך יש לו איסור להרבות זהב וכסף.
אז זה כמו שאני אגיד " טוב לי תורת פיך מאלפי כזית של חמץ בפסח" .
התשובה היא שהוא אומר שזה טוב לי מאלפי כסף שהוא אסף לבית
המקדש.
ש: בבית שני, הם חשבו שבית שני לא יחרב או שהם ידעו שבית שלישי
עתיד להבנות? ת: הגמרא אומרת שהם ידעו שיחרב ויבנה שלישי .
ש: בפסוק "אשר בך ירחם יתום" ] הושע י "ד, ד'[ . מה בעצם ההקשר של
זה? לא נאמר "אל אלקינו מעשה ידינ ו". אז רש"י כותב, שנשים תקוותנו
בך שאתה אבי יתומים. מה הקשר פה אבי יתומים?
ת: שאין להם אבא אחר.
ש: אבא אחר שימחל? ת: כן.
ש: מה הניקוד של יקוק? ת: לא יודע.
ש: הבית שמואל פוסק שלא שייך קול באישה ערווה בפנויות, רק באשת
איש. האם להלכה מתירים לשמוע את שירת נשים שפנויות?
ת: לא נראה לי.
ש: האם אשכנזי בחזרת הש"ץ , עליו לענות " ברוך הוא ברוך שמו" כדעת
השולחן ערוך או עדיף להימנע כדעת הגאון? ת: אני רגיל להימנע.
ש: בהלכות עבודה זרה, שהפוסקים החמירו שצורה של כוכב זה ע"ז , אז
אסור אפילו שזה שקוע, לא רק בולט. האם כוכב זה החמישה קודקודים
או כוכב הוא גם עיגול? ת: גם עיגול.
ש: ואם זה מגן דוד, יש לו דין של כוכב?
ת: כן, אם הוא עושה את זה בשביל כוכב
התשובה ניתנה ע”י מו”ר הרב אביגדר נבנצל שליט”א